עדותו של יצחק קלו על אירוע הצל"ש שקיבל

יצחק קלו אתר הגבורה, עדות אישית מתאריך 18 במאי 2013
יצחק קלו

זה היה ליל חורף קשה של גשמים עזים. בשעת ערב מאוחרת קיבלנו הזנקה לסייע בחילוץ אזרחים שנסחפו במכוניותיהם בשיטפונות בערבה. יצחק קלו קיבל את צל"ש האלוף (מח"א) על פעילותו.

עדותו של יצחק קלו על אירוע הצל"ש, נמסרה בתאריך 18 במאי 2013

ספור המעשה:

היינו בכוננות הזנקה בטייסת 114. באותו זמן מסוקי הטייסת היו מסוקי סופר פרלון.

נודע לנו שמסוקי חילוץ שהוזנקו מטייסת 123 לא הצליחו להגיע אל האנשים בגלל תנאי ראות קשים ועננות נמוכה.

יצאנו מבסיס תל נוף עם תכנית טיסה ונתיבים שהגדרנו אותם מראש. הכוונה הייתה לטוס מעל העננים ולהנמיך כאשר נתקרב לאזור החילוץ.

באותה עת לא היו עזרי ניווט מתקדמים והניווט היה ניווט מגע (קשר עין) בלילה... בסיוע יחידת הבקרה הדרומית.

טיפסנו מעל העננים, וכיוון שהיה לילה חשוך והעננים כיסו את פני השטח לא ראינו שום נקודת הזדהות.

בפועל טסנו עפ"י כיוון וזמן לנקודות פניה והנחנו שלכשנגיע לאזור סדום העננים יהיו פחותים וניתן יהיה להזדהות.

היה לנו קשר רדיו עם יחידת הבקרה אבל הם לא הצליחו לראות אותנו במכ"ם ולסייע בניווט.

תנאי הטיסה היו קשים, אבל ניתן היה להטיס המטוס בבטחה.

בטיסה מזרחה לכיוון סדום התברר שכל השטח מכוסה עננים ולא ניתן להזדהות על פי הקרקע.

אולם הצלחנו לזהות הילה של אור ישוב שהשתקפה מתחת לעננים ועפ"י נקודה זו פנינו דרומה לכיוון נקודת החילוץ.

השטח היה מכוסה בעננים נמוכים (בין הקרקע וביננו) ולא ניתן היה להנמיך תוך חציית העננים מסכנה של כניסה בקרקע.

בהתקרבות לשטח החלטנו שנחפש נקודה בה יהיה חור בעננים ושם בתנועה ספירלית ננמיך מתחת לעננים בהסתמך על מד גובה אלקטרוני.

כך היה. איתרנו קרוב לנקודת החילוץ חור בעננים וביצענו הנמכה איטית ומבוקרת ככל הניתן עד שחצינו את העננים.

להפתעתנו מצאנו את עצמנו ממש מעל אזור החילוץ. הדלקנו פנסי חיפוש כדי לנסות לאתר הניצולים.

גובה התמרון שלנו היה מוגבל (קשה מאד לרחף מעל מים) כיוון שאין נקודת התייחסות לגובה שלך מעל המים ואין נקודת התייחסות לתנועת המסוק. כמו גם שמעלינו עננים נמוכים מאד.

נגלתה לעיננו תמונה מרהיבה. נחל רחב מימדים שזורמת בו בשטף כמות אדירה של מי בוץ חומים, שנעים על השטח בתנועה גלית.

זרימת המים הייתה כעין זרימה של נהר של שמן (בגלל מי הבוץ) מעל סלעים שהיו בשטח.

התחלנו בחיפוש הניצולים ונגלתה לעיננו תמונה מפחידה ומדהימה.

אנשים שתקועים על גבעה-אי באמצע הנהר.

אנשים שמצאו מפלט על משאית שנסחפה והייתה מוצפת מים עד הארגז שלה. אנשים עמדו בארגז בחלקו העליון והחזיקו בו למנוע היסחפות.

נגמ"ש צהלי תקוע ועליו (למיטב זכרוני) ארבעה חיילים.

כיוון שמצב החיילים נראה מסוכן יותר התחלנו בחילוצם. החילוץ בוצע בעזרת הורדת כבל מנוף ושליית המחולץ לתוך בטן המסוק. שלושה מהחיילים פונו ללא תקלה.

החייל הרביעי איבד אחיזה מכבל המנוף ונשמט למים. כאן ביצע הקברניט (יוסי זיו) פעולת "רדיפה" אחר החייל הנסחף והצליח להגיש לו הכבל ולמשות אותו מהמים.

בהמשך פינינו את האנשים מהשטחים בהם היו תקועים למקומות בטוחים.

כשהגענו למצב של סיום הדלק, אספנו את המחולצים וטסנו לשדה התעופה באילת. הורדנו את המחולצים, תדלקנו וטסנו חזרה לשטח החילוץ.

המשך החילוץ היה ארוך וקשה אך ללא אירועים מיוחדים.

חילצנו את שאר האנשים והטסנו אותם לאילת.

תדלקנו, התארגנו וטסנו חזרה לבסיס.

הקשיים העיקריים בפעילות היו: תנאי מז"א קשים ומיגבלתיים מאד לטיסה.

תנאי ניווט קשים מאד לצורך הגעה לשטח והנמכה מתחת לעננים הנמוכים בלילה חשוך ולקרקע לא נראית. אל הניצולים.

פעילות של 4-5 שעות של ריחוף בלילה בגובה נמוך מעל מים זורמים ועננים נמוכים מעל.